II. integrovaný blok – POZNÁVÁME, OBJEVUJEME, POMÁHÁME…
Tematický celek: O slovo se hlásí zima, v kabátku nám bude prima
Klíčová témata: zdraví, nemoc, ochrana zdraví, prevence
Říká se listopad studený, leden zelený… Slunéčka už zřejmě spí tvrdým zimní spánkem, naše tělo ale zimní spánek nepotřebuje. Stačí mu ten noční, možná někdo potřebuje i trochu spánku po obědě… A co vlastně ještě naše tělo potřebuje, aby bylo zdravé? Tak to se dozvíme… Takže se teple oblečeme, protože naše tělo potřebuje být v teple a jdeme ven. Podíváme se, kteří otužilci mezi rostlinami ještě kvetou. Jste také otužilci? A protože listopadové počasí už začíná být velmi proměnlivé, povíme si i tom, jak můžeme chránit své zdraví před úrazy a nemocemi. Povíme si, co našemu tělu prospívá, ale i to, co mu škodí. A řekneme si, jak se chránit, abychom byli v bezpečí. A co se stane, když přeci jen onemocníme? Jdeme do ordinace k panu doktorovi. Kdo to je, co všechno umí a proč ho potřebujeme, to všechno si řekneme a ukážeme. I příroda se občas „porouchá“. Čas od času najdeme v přírodě zvířátko, které je odlišně zabarvené. Příroda si prostě s barvami hraje.
Čeká nás také období „dušiček“. Povíme si o strašidlech a bubácích a budeme společně kouzlit a čarovat. Odměnou za naši odvahu nám bude BUBU stezka.
LOGOPEDICKÁ PREVENCE:
- Logochvilky (Infra), Logopedické hrátky, Hry pro rozvoj řeči (Simard).
- Hry se slovy zaměřené na tvoření protikladů (malý x velký, větší x menší…).
- Vysvětlení významu pojmu (co to je míč, hřeben…).
- Řešení situací (co uděláš, když kamarádovi ztratíš hračku…).
MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:
- Třídění prvků – konkrétních viditelných a hmatatelných předmětů.
- Podporovat řazení při hrách např. při navlékání korálků – střídání vzoru, opakování uspořádané skupiny (např. několik pravidelně se střídajících skupin různé barvy, trojice korálků uspořádaná podle velikosti). Lze využít při stavení se stavebnicí, rukodělných činnostech, vybarvování.
- Práce s pracovní listy.
ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:
- Zrakové vnímání – vyhledávání objektů podle vzoru (hledaný objekt lze předkládat i v jiné velikosti, poloze). Vyhledávání shod a rozdílů ve dvojicích obrázků. Řazení prvků zleva doprava. Skládanky z několika částí. Pracovní listy zaměřené na zrakovou analýzu a syntézu.
- Sluchové vnímání – lokalizace zvuku (vybírat lze i méně obvyklé zvuky). Vyhledávání a tvoření rýmů. Určení počáteční hlásky.
- Motorika, grafomotorika, kresba Zařazovat pravidelná, systematická grafomotorická cvičení. Podporovat tělesnou aktivitu.
- Časoprostorová orientace – mozaiky – práce podle předlohy, skládanky (rozstříhané pohlednice, geometrické tvary, puzzle). Hra s kostkou. Procvičování pojmů – nahoře, dole, nízko, vysoko, níže, výše, vpředu, vzadu. Pojmenovávat dny v týdnu. Přiřazování a pojmenování charakteristických činností pro úsek týdne.
POHYBOVÁ GRAMOTNOST
- Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Hrajte s námi minitenis“.
SPOLUPRÁCE S RODIČI:
- Přípravy na Vánoční jarmark.