IV. Integrovaný blok: DEN CO DEN, TO NOVÉ KOUZLO
Tematický celek:
Co kdo dělá, co kdo umí
Klíčová témata: pohádka, charakterové vlastnosti, lidské činnosti, povolání
I když únor ještě patří k zimním měsícům, dny jsou delší a delší a štědřejší na slunce. Začínají už rašit a kvést některé rostliny. Jako pevní se hlásí jehnědy a kočičky. Probouzejí se včely i první opeřenci, kteří ladí na jarní notu. Je to jako v pohádce, kterou navštívíme. Seznámíme se s pohádkovými postavami, u kterých se zaměříme na rozlišování jejich charakterových vlastností. Únor je král předjaří. Jakmile jeho sluneční paprsky proniknou zamračenou oblohou, objeví se výhonky listů sněženek a bledulí. V lese se povalují šišky jehličnatých stromů, staneme se proto na chvíli nejen pozorovatelem, ale i šiškologem. Seznámíme se také s dalšími řemesly a povoláními. Jaké povolání má tvoje maminka a tvůj tatínek? Zkusíme si k různým povoláním přiřadit pracovní pomůcky. Obyvatelé Beruškosvěta nám jistě pomohou, protože ví, že je důležité vážit si lidské práce a chápou její význam pro ostatní. Vždyť i v Beruškosvětě má každý svůj úkol.
LOGOPEDICKÁ PREVENCE:
- Logochvilky (Infra), Logopedické hrátky, Hry pro rozvoj řeči (Simard).
- Pojmenování toho, co dělá určitá profese.
- Předčítání (přečteme kousek příběhu a povídáme si o přečteném, vysvětlíme dětem nová slova z příběhu, požádáme dítě, aby zkusilo příběh převyprávět, čteme příběh znovu a necháme dítě doplňovat slova nebo konce vět).
- Co k sobě patří (hrnec – poklička, tužka… dítě doplní).
- Pojmenování charakteristické vlastnosti (jehla – ostrá/špičatá, bonbon… dítě doplní).
MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:
- Vyhledávání objektů, které patří do souboru: hračky, dopravní prostředky, pečivo, ovoce, zelenina, nádobí, dopravní prostředky…
- Řazení podle dalších kritérií (podle výšky, délky, množství…) s budováním odpovídajících pojmů.
- Co do skupiny nepatří? Pojmenovat, proč položka do souboru nepatří, proč je v souboru výjimkou.
- Práce s pracovními listy.
ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:
- Zrakové vnímání – vyhledávání daných prvků ve složitějším obrázku. Pracovní listy s vyhledáváním jednoho tvaru lišícího se horizontální polohou. Práce se stavebnicemi, kostkami (zařazovat více druhů stavebnic). Skládání obrázků z kostek.
- Sluchové vnímání – poznávání zvuků z vyrobených chrastidel. Poznávání zvuků hudebních nástrojů. Hledání, které slovo je delší (had x hadice, kůň x kobylka apod.). Vyhledávat slova ve čteném příběhu.
- Motorika, grafomotorika, kresba Zařazovat pravidelná, systematická grafomotorická cvičení. Rukodělné činnosti – přišívání velkých knoflíků, prošívání látky nebo papíru jehlou s tupým hrotem.
- Časoprostorová orientace – práce se stavebnicemi – vlastní tvořivost i stavění podle předlohy, rukodělné činnosti – skládání z papíru, zdobení mozaikami podle předlohy i bez předlohy, „zdobení koláčů“ – nalepování útržků papíru, přírodnin na vystříhané tvary podle vzoru apod. Hra na obchod, fronta, řada např. plyšových hraček: Kdo stojí první, poslední, před, za, uprostřed, druhý…? Řadu můžeme zakrýt a ptát se: Kdo byl první? Kdo poslední?
Vyprávění příběhů, pohádek podle časové posloupnosti (vhodné pomoci ilustracemi k jednotlivým úsekům pohádek).
POHYBOVÁ GRAMOTNOST
- Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Hrajte s námi minitenis“.
PREVENTIVNÍ PROGRAM
- Prevence případného budoucího psychopatologického chování prostřednictvím rozkrývání tématu nudy a jejich důsledků.
- Využívání postupů eliminujících agresivitu mezi dětmi.
SPOLUPRÁCE S RODIČI:
- Výroba loutky nebo maňáska doma s rodiči a její přinesení do MŠ.
- Sdělení informace o zaměstnání.
- Přípravy na Velikonoční jarmark.