II. integrovaný blok – POZNÁVÁME, OBJEVUJEME, POMÁHÁME…

Tematický celek: Plevuška ti ukáže, co tvoje tělo dokáže

Podzimní studené dny už včelky k proletům nelákají, zato se pomalu chystají na dlouhou zimu. Přimáčknou se k sobě do chomáče a v tomto útvaru přečkají celou zimu. Dokáží si tak i ve velkých mrazech udržet v úlu příjemné teplíčko… I naše tělo potřebuje teplo. A co ještě potřebuje? S Plevuškou to prozkoumáme. Pojmenujeme si části lidského (i včelího) těla a seznámíme se s jeho základními funkcemi. Podíváme se i do lidského těla na některé jeho orgány.

Včelky z úlu vylétají už jenom výjimečně. Bylo by to pro ně nebezpečné. Plevuška nám poví o možných nebezpečích úrazů a o různých onemocnění a sdělí nám, jak se před nimi chránit. Zopakujeme si, jak moc je důležitá zdravá strava, kterou naše tělo tolik potřebuje. Povíme si, co našemu tělu prospívá, ale i to, co mu škodí. A řekneme si, jak se chránit, abychom byli v bezpečí. Raději každý den uděláme několik maličkostí pro své zdraví než pak strávit několik týdnů v posteli.  A ony maličkosti mohou být i od naší Plevušky. Na posílení imunity a zdravé mlsání doporučuje pro děti květový med. Jednou či dvěma lžičkami do čaje můžeme imunitu posilovat po celý rok.

A co se stane, když přeci jen onemocníme? Jdeme do ordinace k panu doktorovi. Kdo to je, co všechno umí a proč ho potřebujeme, to všechno si řekneme a ukážeme. Včelí pan doktor – včelař naordinuje včelkám odpočinek a ty už od října omezují v závislosti na počasí své cesty z úlu, kde jsou k sobě včelky natěsnané tělíčko na tělíčko, aby jim bylo teplo. Včelky potřebují během zimního období svůj klid a není dobré je rušit. Včelař není jenom člověk, který vybírá med. Stejným dílem je i pečlivý a starostlivý ošetřovatel. Je to správce včelích příbytků, který dbá na to, aby úl zůstával v dobrém stavu, v suchu, čistotě a měl přísun čerstvého vzduchu. Neustále bedlivě kontroluje zdraví včel a jejich chování. Zatímco lékař vyšetřuje pacienta stetoskopem, včelař naslouchá zvukům v úlu. A co naordinuje pan doktor nám?

Čeká nás také období „dušiček“. Povíme si o strašidlech a bubácích a budeme společně kouzlit a čarovat. Odměnou za naši odvahu nám bude BUBU stezka.

LOGOPEDICKÁ CHVILKA:

  • Gymnastika mluvidel – procvičování pohyblivosti jazyka, rtů, čelistí, nácvik správného dýchání, napodobování zvuků.
  • Obohacování slovní zásoby o nová slova v souvislosti s tématem zdraví a nemoci, s tématem lidského těla.
  • Využívat metodu pojmenování – pojmenování se týká toho, co vnímáme, děláme, cítím, myslíme. Slovně vyjadřujeme, popisujeme aktuální dění, naše jednání, naše pocity, jednoduše komentujeme, co dítě vidí, slyší, dělá, cítí či myslí.
  • Hry se slovy zaměřené na chápání a tvoření nadřazených a podřazených pojmů (hračky, zvířata, ovoce, zelenina, oblečení,…).

MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:

  • Třídit předměty podle jednoho kritéria – nádobí podle druhu (talířky, hrnečky apod.), podle velikosti (malé talíře, velké talíře apod.).

ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:

  • V závislosti na aktuální vývojové úrovní zařazovat procvičování jednotlivých grafomotorických prvků. Společenské hry – člověče nezlob se, kuželky, lota.

POHYBOVÁ GRAMOTNOST

  • Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Se Sokolem do života“.

SPOLUPRÁCE S RODIČI:

  • Projektový den – Sv. Martin.
  • Přípravy na Vánoční jarmark.
  • Šátkový či kapesníčkový den – dětí si do MŠ přinesou šátek či kapesníček.
  • Bu bu stezka.