II. integrovaný blok – POZNÁVÁME, OBJEVUJEME, POMÁHÁME…

Klíčová témata: les, stromy, lesní zvířata

Skřítek Naschválníček a sova Rozárka se společně dotknou tématu přátelství, dobrodružství a důvtipu. Skřítek je obvykle ztělesněním hravosti a rošťáctví, zatímco sova bývá symbolizována moudrostí a znalostmi. Budeme si vyprávět o jejich vzájemném vztahu, kdy Skřítek provádí různé naschvály, zatímco Sova Rozárka se snaží jeho kousky napravit nebo mu ukázat, jak důležité je chovat se správně. Poví Naschválníčkovi také příběhy o přírodě a jejích tajemstvích a také o stromech. Společně se vydáme na zajímavá dobrodružství, která nám umožní naučit se něco nového o sobě a o světě kolem nás. Skřítek Naschválníček má obvykle rád žertíky a malé naschvály, které dělá lidem, kteří se v lese procházejí. Může jim schovávat věci, posunovat je z cesty nebo třeba je strašit různými zvuky… V lese se setkává s různými lesními zvířaty – se srnkou, která je ladná a rychlá, a učí ho, jak být obezřetný, s veverkou, hravou a zvídavou, která ho naučí, jak sbírat oříšky a další přírodní poklady, se zajícem, který mu ukáže, jak se ukrýt před nebezpečím a být chytrý, s liškou, která je mazaná a učí ho, jak využívat okolí k vlastnímu prospěchu… Skřítek Naschválníček se od těchto lesních obyvatel naučí, jak by měl jednat podle přírody a jak si vážit každé živé bytosti.

LOGOPEDICKÁ PREVENCE:

  • Logochvilky (Infra), Logopedické hrátky, Hry pro rozvoj řeči (Simard).
  • Rozhovor o zvířatech (charakteristické znaky, kde žijí, jak se jmenují jejich mláďata).
  • Posouzení pravdivosti nebo nepravdivosti tvrzení.
  • Pojmenování toho, co by stalo, kdybys šel ven v ponožkách, pán přecházel na přechodu na červenou…

MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:

  • Upevňovat množství v oboru do šesti – počítání předmětů, vytváření skupin o daném počtu prvků. Využívání přirozených situací (v domácnosti, při hře…), her (domino, člověče, nezlob se, kuželky apod.).
  • Seřadit alespoň šest prvků podle velikosti – vzestupnou i sestupnou řadou.
  • Práce s pracovními listy.

ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:

  • Zrakové vnímání – překreslování zakrytého obrázku. Pracovní listy s vyhledáváním dvou shodných tvarů v řadě mezi odlišnými tvary. Rozhovor o tom, co děti viděly na obrázku, vybavování si předmětů. Zaměřit se na podrobnosti a souvislosti.
  • Sluchové vnímání – hra na tichou poštu. Odlišování shodných a neshodných slov – rozlišení slov podle délky, měkčení apod. S dvojicemi slov tvoříme věty. Hledání slov začínajících danou hláskou, zúžení souboru: kolik najdeš zvířat začínajících hláskou k-?.
  • Motorika, grafomotorika, kresba Zařazovat pravidelná, systematická grafomotorická cvičení. Společenské hry – karty, Mikádo, stolní hry.
  • Časoprostorová orientace – procvičování pojmů – vpravo nahoře, vlevo dole… Řazení jednotlivých objektů. Při sebeobsluze povzbuzovat dítě k pojmenovávání postupů a řazení jednotlivých kroků. Povzbuzovat dítěte k uvědomění si a provedení následného kroku (Co si oblékneš teď?).

POHYBOVÁ GRAMOTNOST

  • Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Hrajte s námi minitenis“.
  • Metodicky vedené aktivity se švihadly.

PREVENTIVNÍ PROGRAM

  • Hledání řešení problémových situacích vzniklých během pobytu v MŠ s cílem vymyslet individuálně i společně další možná řešení daných situacích.
  • Zařazovat cvičení na propojování mozkových hemisfér, které je nápomocné na zlepšení soustředění a zvýšení aktivity při učení a psaní, při koordinaci pohybů, koordinaci očí a rukou, pro lepší a snadnější učení, tvoření a chápání, k rozvoji dílčích funkcí v předškolním věku i později, k rozvoji jemné motoriky a zklidňování neklidu a agresivity.

SPOLUPRÁCE S RODIČI:

  • Přípravy na Vánoční jarmark a výročí školy.
  • Bu bu stezka.
  • Projetkové dny– např. Sv. Martin.