I. INTEGROVANÝ BLOK: KAMARÁDI, POJĎTE K NÁM
Tematický celek: Kdo je skřítek Naschválníček?
Klíčová témata: kamarádi, pravidla společného soužití, vztahy, emoce, komunikace
První měsíc ve třídě vnímáme jako klíčový pro budování důvěry a pohodlí u dětí. Našim cílem je vytvořit příjemné a podporující prostředí, kde se budou děti cítit v bezpečí a motivované prozkoumávat nové možnosti. První společný měsíc tak bude spojený nejen s poznáváním třídy, ale i s lidmi, se kterými se budou děti pravidelně potkávat.
Našim průvodcem bude skřítek Naschválníček. Je to malý, hravý skřítek, který má rád vtipy, nástrahy, tajemství a kouzla. Rád překvapuje lidi nečekanými situacemi a občas je nutí přemýšlet. Naschválníček nám pomůže se vzájemně poznat, připomene nám jména a představí nám nové kamarády a paní učitelky. Aby děti co nejlépe zvládly zářijový návrat do mateřské školy, kterým je často spojen se změnou režimu, budeme i v letošním školním roce dodržovat náš adaptační plán, který zahrnuje:
Individuální přístup. Každé dítě zvládá situaci jinak a každé potřebuje něco jiného. K dítěti budeme přistupovat s empatií, využívat intuici a zkoušet, co na které dítě platí. (Některému dítěti pomůže, když ho necháme v klidu, jiné potřebuje zapojit do činnosti.)
Předmět z domova. Je možné, aby si dítě si do MŠ přineslo měkkou hračku na spinkání.
Komunikace prostřednictvím maňáska. Budeme využívat maňáska – skřítka jako prostředníka pro navázání kontaktu mezi učitelkou a dítětem.
Rituály. Pravidelné rituály navozují pocit jistoty a bezpečí. (např. zamávat rodičům z okna při odchodu, přivítání s paní učitelkou).
Pravidelný denní režim. Opakující činnosti, které probíhají každý den – ranní kruh, pohybové aktivity, čtení pohádky před spaním aj. Důležité jsou jasně signalizované úseky v organizaci dne a dostatek klidných chvil.
Pravidla třídy. Společně vytvoříme pravidla, co se ve třídě smí a co ne.
Stejné místo u stolu. Pocit bezpečí a jistoty podpoříme přidělením stabilního místa u stolu, které bude označeno značkou dítěte.
Pochvala. Dítě potřebuje slyšet pochvalu, potvrzení, že danou věc dělá správně.
Zapojení rodičů do programu MŠ.
Září bude také spojeno s poznáváním skřítka Naschválníčka, jehož kousky a naschvály budou přinášet zábavu i poučení. Skřítek Naschválníček je malý rošťák, které bude vymýšlet různé žertíky, ale současně bude dětem kolem sebe ukazovat, jak se smát a brát život s nadhledem.Období měsíce září je spojené s tím, že se opět všichni po prázdninách potkáváme. A abychom toto období co nejlépe zvládli, vytvoříme si pravidla vzájemného soužití, která nám budou pomáhat k respektu a vzájemné úctě, k bezpečí svému i ostatních. Povedeme děti k respektování práv a povinností svých i druhých. Postupně nastavíme pravidelně se opakující denní režim, díky kterému děti získají jistotu a schopnost předvídat. Zmapujeme úroveň sebeobslužných a hygienických dovedností a dle individuálních potřeb je budeme dále zdokonalovat a upevňovat. A abychom si připomněli, jak se všichni jmenujeme, budeme hrát hry, které nám s osvěžením paměti pomohou. Adaptovat se na nové prostředí, bude zvlášť důležité pro nováčky, ale i pro ty, kteří přecházejí do nové třídy. Přizpůsobení se novým podmínkám může být klíčové pro jejich úspěch a pohodu. K budování vztahů, rozvoji emoční inteligence, slovní zásoby, dovednosti naslouchat, projevit své názory i city před ostatními budeme využívat komunitní kruh, který přispívá k budování důvěry a zážitku partnerství s druhými – nejen mezi dětmi navzájem, ale také s učitelem. I komunitní kruh má svá pravidla, kterými jsou: naslouchání, právo nemluvit, právo na úctu, soukromí.
Integrovaný blok je především zaměřen na adaptační proces, na vytvoření co nejpříjemnějšího klimatu ve třídě a na rozvíjení vzájemných vztahů dítě D děti D učitelé D rodiče. Vytváření pozitivního a přívětivého prostředí, kde se každý cítí akceptován a podporován bude zahrnovat různé aktivity zaměřené na týmovou spolupráci, rozvoj empatie a motivaci k vzájemné podpoře. Představuje také propojení různých aktivit a témat, které společně posilují nejen vzdělávací proces, ale i osobnostní růst dětí a jejich schopnost spolupracovat s ostatními.
LOGOPEDICKÁ PREVENCE:
- Logochvilky (Infra), Logopedické hrátky, Hry pro rozvoj řeči (Simard).
- Vytvářet situace podněcující k mluvení.
- Zmapovat komunikační úroveň jednotlivých dětí (všech jazykových rovin).
- Zmapovat úroveň oromotoriky a artikulačního postavení mluvidel u jednotlivých dětí.
- Říct své jméno, příjmení, jména rodičů, sourozenců, kamarádů učitelek, svoji adresu.
MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:
- Zmapovat dovednosti jemné a hrubé motoriky (samostatný pohyb významně přispívá k získávání informací). Manipulace s předměty umožňuje ucelenější vnímání jejich velikosti, hmotnosti, tvaru, množství.
- Zmapovat dovednosti prostorové orientace (při pohybu dítě získává prostorové představy a osvojuje si pojmy související s uspořádáním prostoru. Např. nahoře, dole, vpředu, vzadu apod.). Aktivity rozvíjející prostorou orientaci: prostorové vztahy – popis polohy předmětů v prostoru či rovině (v místnosti, na obrázku apod.), poloha končetin/hlavy k trupu, dítěte vzhledem k okolí.
ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:
- Zrakové vnímání – prohlížet obrázkové knížky, vyhledat a pojmenovat obrázky v knize (zaměřovat se na menší objekty, vybírat členitější obrázky).
- Sluchové vnímání – rozhovor s dospělými, naslouchání delších pohádek a příběhů.
- Motorika, grafomotorika, kresba – podporovat tělesnou aktivitu, manipulace s drobnými předměty (navlékání korálků, zasouvání kolíčků do otvoru, práci s mozaikami), zmapovat dovednost stříhat, sledovat a podporovat správné pracovní návyky při kreslení (držení těla, držení pastelky, preference v užívání jedné ruky, postavení ruky při kreslení, uvolnění ruky, tlak na podložku).
- Časoprostorová orientace – vytvářet a dodržovat každodenní algoritmy, jejich pojmenování.
POHYBOVÁ GRAMOTNOST:
- Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Hrajte s námi minitenis“.
PREVENTIVNÍ PROGRAM
- Vytvoření informačního servisu pro rodiče v šatně, který postihne různé oblasti vztahující se ke zdravému vývoji dítěte pro stránce fyzické i psychické. Tvorba informačních nástěnek.
- Podporovat zdravý životní styl dětí – životospráva, duševní hygiena, režim dne, stres apod.
SPOLUPRÁCE S RODIČI:
- Řešení organizačních záležitostí a povinné dokumentace (informace k dítěte, ověřování informací, zaevidování případných změn, aj.).
- Vybavení skříňky dítěte v šatně.
- Pořízení deníku a lupy pro dítě.