III. Integrovaný blok – KDOSI JE ZA DVEŘMI…

Klíčová témata: Mikuláš, Vánoce, zvyky a tradice, emoce

Adventní kalendář skřítka Naschválníčka je skvělý nápad, jak zpříjemnit čekání na Vánoce! Tento kalendář naplníme různými překvapeními, úkoly nebo aktivitami, které potěší malé i velké. Zde je pár tipů, co do jednotlivých okének kalendáře schovat: kreativní úkoly – napíšeme/nakreslíme ke každému dni nějaký malý úkol, například „Vyrob si vánoční ozdobu“ nebo „Namaluj vánoční obrázek“, vánoční příběhy – do některých okének můžeme vložit kousek vánočního příběhu, který každý den bude pokračovat, zážitkové úkoly – „Napiš dopis Ježíškovi“, „Udělej si radost“, „Vymysli překvapení pro někoho jiného“ atd., vánoční vychytávky – recept na oblíbené vánoční cukroví nebo tip na pohádku, kterou si můžeme společně poslechnout, vzkazy od skřítka Naschválníčka k celkovému pocitu magie a dobrodružství. Hlavním cílem bude zakončit každý den s úsměvem a pocitem očekávání, co nového přinese následující den.

Mikulášská nadílka u skřítka Naschválníčka je oblíbená tradice, kterou si užijeme na počátku prosince. Naschválníček, známý svojí hravostí a vtipem, zajistí, aby byla nadílka zábavná a plná překvapení.

V předvánočním čase se Skřítek Naschválníček bude snažit zábavným způsobem překvapovat a učit ostatní, že Vánoce jsou o sdílení a lásce, a že někdy je nejlepší zábavou trávit čas s těmi, které máme rádi.

Skřítka Naschválníčka si lze představit jako malého, hravého a vtipného tvora, který má neuvěřitelný talent na dělání různých naschválů a překvapení. Může se schovávat v lesích, na loukách nebo v domech, hraje si s přírodou a občas pokouší děti.  Vždy má ale na srdci legraci. Jeho malé kousky mohou zahrnovat například zaměňování barev květin, nebo skrývání drobných předmětů, aby lidem způsobil překvapení. Když si s ním hrajete, je důležité mít smysl pro humor a být otevření jeho malým trikům. Skřítci mohou mít odlišné vlastnosti a emoce, což je činí fascinujícími a různorodými postavami. Jaké emoce by tě zajímali nejvíc?

LOGOPEDICKÁ PREVENCE:

  • Logochvilky (Infra), Logopedické hrátky, Hry pro rozvoj řeči (Simard).
  • Reprodukce básniček, písniček, rozpočítadel.
  • Hry se slovy zaměřené na stupňování přídavných jmen (malý – menší – nejmenší).
  • Rozhovor o tom, co děláme v jednotlivých částech dne (ráno, dopoledne, v poledne…).
  • Vysvětlení významu pojmu (co to je míč, hřeben…).
  • Řešení situací (co uděláš, když kamarádovi ztratíš hračku…).

MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:

  • Párové přiřazování – vytváření dvojic (talíře – lžíce, bonbony – děti).
  • Řazení tří prvků podle velikosti – pojmy malý, střední, velký.
  • Třídění geometrických tvarů podle dvou kritérií (malé kruhy, velké čtverce).
  • Upevňovat množství v oboru do šesti – počítání předmětů, vytváření skupin o daném počtu prvků. Využívání přirozených situací (v domácnosti, při hře…), her (domino, člověče, nezlob se, kuželky apod.).
  • Práce s pracovními listy.

ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:

  • Zrakové vnímání – vyhledávání částečně ukrytých objektů v obrázcích. Vyhledávání stejných dvojic (lze využít obrázků složitějšího pexesa). Kimova hra. Pracovní listy s vyhledáváním jednoho tvaru lišícího se detailem. Skládanky, ze kterých mohou být vytvářeny různé objekty, obrazce, tvary.
  • Sluchové vnímání – naslouchání delším pohádkám a příběhům. Rytmická cvičení, rytmizování s hudebními nástroji, zpívání. Opakování řady slov, vět.
  • Motorika, grafomotorika, kresba – zařazovat pravidelná, systematická grafomotorická cvičení. Rukodělné činností – výroba řetězu z kancelářských sponek, vytváření tvarů z měkkého drátu.
  • Časoprostorová orientace Předložkové vazby – na, do, v, před, za, nad, pod, vedle, mezi. Obdélník s různobarevně vybarvenými rohy, pojmenování, jakou barvu má roh vpravo nahoře…, kde je žlutý, modrý roh… Pojmenovávat roční období. Přiřazování a pojmenování charakteristických činností pro úsek roku.

POHYBOVÁ GRAMOTNOST

  • Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Hrajte s námi minitenis“.
  • Metodicky vedené aktivity se švihadly.

PREVENTIVNÍ PROGRAM

  • Předcházet negativním vlivům medií a reklamy (tisk, TV, PC).
  • Upevňovat obecně uznávané hodnoty a postoje společenského života.

SPOLUPRÁCE S RODIČI:

  • Napsat dopis pro Mikuláše.
  • Zpívání u stromečku.
  • Přinést vánoční dobroty.
  • Vánoční jarmark.
  • Příprava masek pro děti na mikulášskou nadílku.