III. Integrovaný blok – KDOSI JE ZA DVEŘMI…
Tematický celek: Adventní kalendář skřítka Naschválníčka
Klíčová témata: Mikuláš, Vánoce, zvyky a tradice, emoce
Adventní kalendář skřítka Naschválníčka je skvělý nápad, jak zpříjemnit čekání na Vánoce! Tento kalendář naplníme různými překvapeními, úkoly nebo aktivitami, které potěší malé i velké. Zde je pár tipů, co do jednotlivých okének kalendáře schovat: kreativní úkoly – napíšeme/nakreslíme ke každému dni nějaký malý úkol, například „Vyrob si vánoční ozdobu“ nebo „Namaluj vánoční obrázek“, vánoční příběhy – do některých okének můžeme vložit kousek vánočního příběhu, který každý den bude pokračovat, zážitkové úkoly – „Napiš dopis Ježíškovi“, „Udělej si radost“, „Vymysli překvapení pro někoho jiného“ atd., vánoční vychytávky – recept na oblíbené vánoční cukroví nebo tip na pohádku, kterou si můžeme společně poslechnout, vzkazy od skřítka Naschválníčka k celkovému pocitu magie a dobrodružství. Hlavním cílem bude zakončit každý den s úsměvem a pocitem očekávání, co nového přinese následující den.
Mikulášská nadílka u skřítka Naschválníčka je oblíbená tradice, kterou si užijeme na počátku prosince. Naschválníček, známý svojí hravostí a vtipem, zajistí, aby byla nadílka zábavná a plná překvapení.
V předvánočním čase se Skřítek Naschválníček bude snažit zábavným způsobem překvapovat a učit ostatní, že Vánoce jsou o sdílení a lásce, a že někdy je nejlepší zábavou trávit čas s těmi, které máme rádi.
Skřítka Naschválníčka si lze představit jako malého, hravého a vtipného tvora, který má neuvěřitelný talent na dělání různých naschválů a překvapení. Může se schovávat v lesích, na loukách nebo v domech, hraje si s přírodou a občas pokouší děti. Vždy má ale na srdci legraci. Jeho malé kousky mohou zahrnovat například zaměňování barev květin, nebo skrývání drobných předmětů, aby lidem způsobil překvapení. Když si s ním hrajete, je důležité mít smysl pro humor a být otevření jeho malým trikům. Skřítci mohou mít odlišné vlastnosti a emoce, což je činí fascinujícími a různorodými postavami. Jaké emoce by tě zajímali nejvíc?
LOGOPEDICKÁ PREVENCE:
- Logochvilky (Infra), Logopedické hrátky, Hry pro rozvoj řeči (Simard).
- Reprodukce básniček, písniček, rozpočítadel.
- Hry se slovy zaměřené na stupňování přídavných jmen (malý – menší – nejmenší).
- Rozhovor o tom, co děláme v jednotlivých částech dne (ráno, dopoledne, v poledne…).
- Vysvětlení významu pojmu (co to je míč, hřeben…).
- Řešení situací (co uděláš, když kamarádovi ztratíš hračku…).
MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:
- Párové přiřazování – vytváření dvojic (talíře – lžíce, bonbony – děti).
- Řazení tří prvků podle velikosti – pojmy malý, střední, velký.
- Třídění geometrických tvarů podle dvou kritérií (malé kruhy, velké čtverce).
- Upevňovat množství v oboru do šesti – počítání předmětů, vytváření skupin o daném počtu prvků. Využívání přirozených situací (v domácnosti, při hře…), her (domino, člověče, nezlob se, kuželky apod.).
- Práce s pracovními listy.
ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:
- Zrakové vnímání – vyhledávání částečně ukrytých objektů v obrázcích. Vyhledávání stejných dvojic (lze využít obrázků složitějšího pexesa). Kimova hra. Pracovní listy s vyhledáváním jednoho tvaru lišícího se detailem. Skládanky, ze kterých mohou být vytvářeny různé objekty, obrazce, tvary.
- Sluchové vnímání – naslouchání delším pohádkám a příběhům. Rytmická cvičení, rytmizování s hudebními nástroji, zpívání. Opakování řady slov, vět.
- Motorika, grafomotorika, kresba – zařazovat pravidelná, systematická grafomotorická cvičení. Rukodělné činností – výroba řetězu z kancelářských sponek, vytváření tvarů z měkkého drátu.
- Časoprostorová orientace Předložkové vazby – na, do, v, před, za, nad, pod, vedle, mezi. Obdélník s různobarevně vybarvenými rohy, pojmenování, jakou barvu má roh vpravo nahoře…, kde je žlutý, modrý roh… Pojmenovávat roční období. Přiřazování a pojmenování charakteristických činností pro úsek roku.
POHYBOVÁ GRAMOTNOST
- Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Hrajte s námi minitenis“.
- Metodicky vedené aktivity se švihadly.
PREVENTIVNÍ PROGRAM
- Předcházet negativním vlivům medií a reklamy (tisk, TV, PC).
- Upevňovat obecně uznávané hodnoty a postoje společenského života.
SPOLUPRÁCE S RODIČI:
- Napsat dopis pro Mikuláše.
- Zpívání u stromečku.
- Přinést vánoční dobroty.
- Vánoční jarmark.
- Příprava masek pro děti na mikulášskou nadílku.