URAN – PLANETA LEDOVÉHO KRÁLOVSTVÍ

KLÍČOVÁ TÉMATA: Tři králové, zvířata v zimě, zimní sporty, led, sníh a sněhuláci, života za polárním kruhem

Uran je „křivou“ planetou. Je to mladší bráška Jupitera a Saturna. Je ale menší. V porovnání se Zemí je však obrovský: vešlo by se do něj 60 planet, jako ta naše! A když už je řeč o velikosti, máme leden, a to bývá velká zima. Možná napadne sníh a zamrzne, a proto na sebe musíme být velice opatrní, teple se oblékat a také na sebe dávat pozor při zimních sportech. Povíme si něco o zvířátkách v zimě, jak žijí a také o tom, jak jim můžeme pomoci, aby nijak nestrádala. Uran je bohatý na metan a jemu pravděpodobně vděčí za svoji modrou barvu. Je na něm ale hrozná zima! Stejně jako na Severním a Jižním pólu. Zajedeme se tam podívat? Na Uranu také fouká silný vítr. Tak si musíme dát pozor, aby nás neodfouknul až ke Třem králům. Víte, kdo to byl? Osa Uranu směřuje ke Slunci. Je to tak, že se otáčí kolem své osy jako bowlingová koule. Tak snad se nám z toho zimního dobrodružství nezatočí hlava…

LOGOPEDICKÁ CHVILKA:

  • Logochvilky (Infra), Logopedické hrátky.
  • Dechová cvičení.
  • Gymnastika mluvidel.
  • Artikulační cvičení.
  • Tvorba nadřazených pojmů.
  • Převyprávět kratší text.
  • Tvorba zdrobnělin.

MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:

Logika

  • Hra – děti řeší labyrint, sestavený z molitanové stavebnice chůzí (každé dveře se smějí otevřít nejvýš jednou). Obměna: v labyrintu jsou popelnice a kuka vůz má pro ně zajet nejkratší cestou. Jednotlivé cesty se překreslí do plánku a v plánku se porovnávají, případně se hledá nová cesta. V komentáři nastupuje vazba: Když – pak.

Vybrané aktivity pro období 1 r. před ZŠ.

  • Díky pozorování a propojování jednotlivých zkušeností je dítě schopné hledat nová řešení, přijmout, že některá z jeho řešení nemusí být správná, což je schopné jen někdy odkrýt zcela samo porovnáváním. Rozlišuje mezi přáním a realitou, mezi myslím si a vím. Pomalu vnáší do své práce systém, je-li vhodně stimulováno. Učí se trpělivosti.
  • Hra. Zadavatel vybere ze sáčku 3 magnetky – „kuličky“ (např. ● ● ●) a ty umístí na zadní část magnetické tabule. Zadání: V sáčku jsou kuličky tří barev, jsou tam červen kuličky, modré kuličky a žluté kuličky. Kdo uhodne, které 3 kuličky jsem vyndal(a)? Děti postupně dávají návrhy a zadavatel každý z nich hodnotí N (není pravda), P je to pravda/A ano. Návrh je zviditelněn magnetkami.

ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:

  • Zrakové vnímání – vyhledat dva shodné obrázky v řadě.
  • Sluchové vnímání – rozlišit slova s vizuálním podnětem (změna délky), určit, zda se dvě slova rýmují, určit, zda jsou dvě krátké rytmické struktury shodné.
  • Motorika – přejde po čáře, pozná hmatem předměty.
  • Grafomotorika – „zuby“.
  • Časoprostorová orientace – pojmy první, poslední, pojmenuje, co se stalo nejdříve, později, naposled.

SPOLUPRÁCE S RODIČI:

  • Přinést krmení pro ptáčky do MŠ a jeho nasypání do krmítka.
  • Projektový den – Sněhulák.
  • Spolupráce v souvislosti s distanční výukou.