V. integrovaný blok – CO TA OČKA VIDÍ
Tematický celek: Večerníček a jarní probuzení
Večerníček se moc těší na jaro. Netrpělivě očekává, až se příroda začne probouzet a v trávě se objeví jarní květiny a na stromech pupeny. Těší se, až uslyší zpět ptáků a přivítá se s mláďaty zvířat. Seznámíme se s domácími zvířaty, zopakujeme si jejich význam, zásady chování a jednání při setkání s nimi, napodobíme jejich pohyby a zvuky, které vydávají. O všech jarních zázracích si budeme povídat. Jaro je totiž symbolem nového života. Poznáme jeho základní znaky, rozpoznáme je a to nejen na obrázku, ale především i v přírodě.
Vypěstujeme si také osení, aby se nám to ve třídě pěkně zelenalo. Budeme společně pozorovat, jak semínka klíčí a každý se o svá semínka naučí pečovat, aby mu osení hezky rostlo.
LOGOPEDICKÁ CHVILKA:
- Využívat metodu alternativních otázek – metoda podněcuje ke slovnímu vyjádření a k přemýšlení (volbě). „Je to… nebo…?“
MATEMATICKÁ PREGRAMOTNOST:
- Manipulativní činnosti spojovat s verbálními podněty – budovat pojmy při hrách: menší, větší.
- Prostorová orientace – pojmy nahoře, dole, níže, výše.
- Geometrické tvary – poznat a pojmenovat kruh.
ČTENÁŘSKÁ PREGRAMOTNOST:
- Zrakové vnímání – vyhledat dva, popř. více prvků v obrázku (Kde jsou domečky? Najdeme všechny kočky…). Využívat obrázky, kde je více prvků shodných; skládání puzzlí z několika částí.
- Sluchové vnímání – poznávání písní podle melodií, rytmizace.
- Motorika, grafomotorika, kresba – podporovat tělesnou aktivitu, hry s pískem, krupicí, moukou, poznávání předmětů pouze hmatem (hmatové sáčky, hmatové krabice). Vytvářet dostatek prostoru ke kreslení.
- Časoprostorová orientace – umísťování objektů, obrázků nahoru, dolů, pozorování rostlin: „Nejdřív bylo poupě, pak rozkvetl květ.“ apod.
POHYBOVÁ GRAMOTNOST
- Osvojování základních pohybových dovedností v rámci projektu „Se Sokolem do života“.
SPOLUPRÁCE S RODIČI:
- Přinést misku, zeminu a obilí (semínka trávy).
- Na počest Světového dne štěstí děti vyrobí s rodiči nějaký symbol štěstí (slon, čtyřlístek, podkova…) a přinesou ho do MŠ, kde vytvoříme „Galerii štěstí“.
- Projektový den věnovaný Světovému dni vody (22. 3.) – děti přijdou do MŠ v modrém oblečení.
- Přípravy na velikonoční jarmark.
NAŠE CÍLE:
- Rozvoj sluchové a zrakové percepce.
- Rozvoj schopnosti reagovat na signál.
- Upevňování prostorové orientace.
- Rozvoj kresebných dovedností a grafomotoriky.
- Posilování znalostí souvisejících s orientací v tělním schématu.
- Posilování sebeobslužných dovedností při oblékání, svlékání, obouvání, vyzouvání.
- Rozvoj předmatematických představ.
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování).
- Rozvoj komunikačních dovedností (verbálních i neverbálních), rozvoj slovní zásoby.
- Posilování schopnosti dítěte přizpůsobit své chování dané situaci.
- Rozvíjení schopnosti kooperovat s vrstevníky, s paní učitelkou.
- Prožívání radosti ze zvládnutého s dítětem.
- Posilování schopnosti hudebně se vyjádřit, vnímat hudbu, zazpívat píseň.
- Rozvoj estetického vkusu.
- Rozvíjení pocitu sounáležitosti u dětí.
- Rozvíjení vzájemné pomoci druhému i přijetí pomoci.
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit.
- Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách.